Yeah, Minecraft har det mest explosive community jeg længe har set.
Stort set alt hvad jeg følger på YouTube har prøvet det og bliver ved med at kommentere det herefter.
Jeg fulgte det selv længe inden jeg prøvede Alphaen (den gratis flash version som pt. kører på serveren) og herefter var jeg straks solgt.
Så jeg undersøgte forholdene omkring betaen og købte spillet i dets nuværende version.
Med en account sparede jeg altså 5 Euro i forhold til hvad det kommer til at koste når det er færdig (hvis det går retail ofc). Og med mit køb får jeg også den færdige version.
Forskelle fra A(lpha) til B(eta)
Resource management:Du zoner ind på en strand og har det du står i, fra nu af er det en kamp med tiden (på normal setting) om at få et shelter op at stå inden det bliver mørkt, efter mørkets frembrud spawner creeps nemlig - så der vil du gerne være indendøre og igang med at planlægge morgendagen.
Et døgn varer 20 minutter, med 10 minutter i dagslys og 10 minutter i mørke.
De første par dage går med at lave et passende shelter ud af jord, træ og lidt cobblestone - hvorefter man smutter rundt og scouter omgivelserne for nemme at spotte mine indgange.
Finder man ingen, laver man bare en selv da alle veje (ned) fører til mineraler og sten (og lava, massere af av-av-lava!).
Og jo, når man ser på det som et sandbox spil - og kigger på grafikken - er det altså stadig et under hvilket "kick" det giver at finde en motherload af coal, iron og de mere værdifulde mineraler så man kan begynde at lave bedre udstyr og lege 'den-lille-teknikker' med circuits og maskiner.
Jeg er stadig ultranewb når det kommer til at sætte mere end små circuits op (presure plates til døre og arrow launchers til forsvar kan jeg lige finde ud af), men nogle af de ting som folk bikser sammen og sætter på YouTube er mindbogglende!
Er man mere passiv stillet kan man få sin indre bondemand frem, og lave både farme (mad til regen af health) og dyre-farme (mad, wool og leather til udrustning).
Landscaping:Lidt det samme som i Alphaen, dog med lidt flere tiles at gøre godt med.
Endvidere er det også en cirkel hvor du hele tiden skal vedligeholde dit udstyr (økse, skovl, mining-pick og selvfølgelig sørge for at du har en god
hoeResource delen gør også at du har mere at gøre med at samle de ting som du vil bygge af/med, og det resulterer ofte i nogle gigantiske undergrundsminer for at få nok stone/cobblestone til dit næste byggeprojekt.
I forbindelse med Creeps er der også en del mere at lege med end i Alphaen, da du hele tiden (på normal) skal sørge for at holde dine steder oplyst - creeps spawner kun mørke steder.
Igen flyder YouTube med bygningsværker som er ude af denne verden (Enterprise i 1:1 m.m.) og indikere at gamere har alt alt for meget tid imellem hænderne.
PvE:Jeps, der er PvE i Betaen.
Survival mode gør, at der på alle settings over Easy, er mobs med i spillet. Nogle af disse kan operere i dagslys (Spiders og Creepers) men størstedelen er kun farlige i mørke (natten eller i miner/dungeons).
I forbindelse med Creeps giver det også nogle nervepirende øjeblikke (igen underligt med et spil af denne simple kaliber) at dungeon crawle efter mineraler, at kunne høre dem uden at kunne se dem giver altså noia på til tider - bare for at lige pludselig høre lyden "ssssshhhhh" og opdage at en "Creeper" er 0.5 sekunder fra at explodere med dig og alle dine (nu tabte) materialer.
Dør man genopliver man samme sted som man startede, i samme stand, og har dermed mistet alle de materialer man rendte rundt med (man har dog xx sekunder til at finde dem igen).
PvP: Har ikke selv prøvet det, men PvP er muligt hvis man vælger at spille online (og serveren er sat til det).
Våben, udrustning og forsvarsværker (TNT- & lava-traps) er alle med til at sikre netop dit shelter fra marauders der vil loote dine materiale chests.
tl:drOverall må jeg sige at for 15 Euro (en jævn hundrede krone) har dette spil allerede leveret varen i overflod, jeg har ofte smidt mere væk end det på titler som ikke (allerede) har holdt en 1/100 af den tid som jeg forudser at jeg kommer til at hygge med dette spil.
Der er brugere som siger at man kører død i det, især med mining og resource delen, og det er måske også rigtigt. Men med det community, med den mod-scene som allerede er fremme (igen, check YouTube) så er der altså rigtig, rigtig mange timer tilbage i det her spil - så længe at det holder stilen.
Hvis der er nogen som allerede har eller overvejer at købe det er jeg i hvert fald 100^meget-potens på at game lidt (meget) på en server og bygge et lille (red: STORT) hus sammen med dem (1:1 Minas Tirith anyone?)