Beklager. Grundet DRM'en valgte jeg at vente med at købe det til jeg havde hørt hvad folk sagde om det. Det har jeg så hørt nu, hvilket har overbevist mig om ikke at købe det overhovedet.
DRM'en med installation er egentlig ikke så slem, med den digitale version kan du bare installere løs.
Det som
er et problem, men som desværre ikke har en anden løsning*takket være online gameres hang til piratkopiering og hacking af items/gold, er kravet om, ikke kun at være online - men at hvis Blizzards servere går ned, så kan du ikke spille dit (single player) spil.... overhoved!!
Så f.eks. i søndags, hvor RIGTIG mange regnede med at sidde og nyde en sommerdag i helvede.... serverne nede fra kl. 14-21 CET
Det var sådan set også det jeg mente
Nu er det jo ikke fordi det at være online forhindrer hacking af items/gold, tværtimod. Så vidt jeg har kunnet læse mig til indeholder netkoden en svaghed som gør at alle folks SessionID'er er tilgængelige i public games. Det betyder i praksis at hackere kan overtage din session og smide alt dit gear og guld, hvorefter de kan sælge udstyret. Jeg ved ikke hvor meget det har på sig, men det er hvad jeg har læst er sket.
*Der er én anden løsning, men den kræver et endnu bedre system for Blizzard.
Det ville indebære at man kunne spille offline og på battle.net, men at ingen charactere eller items fra offline versionen kunne medbringes til en battle.net oplevelse
Lige præcis dét brugte Blizzard jo som undskyldning for always-online modellen. "Det ville være at fratage spillerne muligheden for at bruge deres offline karakterer online". Ja, og hvad så?
Så jo, DRMs er desværre kommet for at blive indtil man kommer op med en anden form for Spil- og Online ID som sikre at ens kopi er legal. Fordi fremtiden med mikrotransaktioner og DLC er så absolut noget som jeg ikke ser som løsningen på ovenstående. Så hellere D3s model trods alt.... (selvom Dungeon Defenders pris/antal timer var helt fantastiske netop på grund af disse)
Det korte af det lange er at DRM ikke virker. Det har det aldrig gjort, og det kommer det aldrig til. Hvis du skal have noget som er så sikkert at det ikke kan crackes, vil det medføre så mange ulemper for de betalende kunder at det ikke kan betale sig i længden. Og DRM er
dyrt!
Den store løgn i hele DRM diskussionen, som udgiverne bliver ved med at klynge sig til, er at hver piratkopi er lig med et tabt salg, og det passer ikke. For det første har de ikke mistet noget, for det andet er det kun en minimal brøkdel af piratkopierne som ville have været rigtige salg hvis piratkopien ikke havde været tilgængelig. Det er ikke fordi jeg på nogen måde vil opfordre til piratkopiering, det pisser mig bare af at betalende kunder skal straffes for noget de ikke har gjort, mens dem som har gjort det pr. definition ikke straffes. Det svarer til at give bøder til alle dem som faktisk overholder fartgrænsen.
Når man både skal betale i dyre domme for et spil (og digitale kopier, som jo burde være den billigste løsning for alle parter, er ofte væsentligt dyrere end fysiske kopier)
og få en ringere oplevelse end dem som ikke har betalt for det, kan det næppe undre nogen at nogle vælger piratkopien frem for originalen.
Musikbranchen har fattet det nu. Så mangler vi bare at film- og spilindustrierne følger trop.