Titel: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 19. Marts '11 kl. 10:39 Jeg ville egentlig have skrevet en forum post om dette, men nu skrev jeg til det til KenZoe i MC chat i stedet, så jeg copy/paster:
Citat 2011-03-19 10:31:47 [INFO] <KenZ0e> Har de andre fortalt at serveren "hikker" 2011-03-19 10:31:53 [WARNING] Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? 2011-03-19 10:32:10 [INFO] <geddeth> ja jeg har også selv oplevet det mange gange nu 2011-03-19 10:32:15 [INFO] <geddeth> det er decideret lag 2011-03-19 10:32:20 [INFO] <KenZ0e> Meget 2011-03-19 10:32:39 [INFO] <KenZ0e> Sad flere gange i går og måtte fjerne de samme blokke flere gange. 2011-03-19 10:32:44 [INFO] <geddeth> serveren skriver "WARNING: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overlodaded?" 2011-03-19 10:33:04 [INFO] <geddeth> søg på den fejlmeddelelse, og du får en shitload af hits om det samme .. 2011-03-19 10:33:05 [INFO] <KenZ0e> Er den blevet for "stor"? 2011-03-19 10:33:17 [INFO] <geddeth> det er åbenbart noget De arbejder på 2011-03-19 10:33:19 [INFO] <KenZ0e> Det var Wishbones gæt. 2011-03-19 10:33:39 [INFO] <geddeth> tjah, lige nu har jeg slukket for alt andet på serveren og givet den 2GB RAM at lege med 2011-03-19 10:33:44 [INFO] <geddeth> og der er stadig lag 2011-03-19 10:34:26 [INFO] <geddeth> så ja, jeg tror det har at gøre med at vores world efterhånden er stor - 2011-03-19 10:34:34 [INFO] <geddeth> og/eller at vi bruger mange minecarts/boats 2011-03-19 10:34:52 [INFO] <KenZ0e> Syntes bare det er underligt, fordi der er jo ingen mobs derude alligevel. 2011-03-19 10:34:56 [INFO] <geddeth> og dvs. at MC serveren generelt er dårligt kodet 2011-03-19 10:35:06 [INFO] <KenZ0e> ^ That. 2011-03-19 10:35:16 [INFO] <geddeth> og altså at det er derfor at der er mange som har lavet deres egen server, fx. Bukkit 2011-03-19 10:35:29 [WARNING] Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? 2011-03-19 10:35:42 [INFO] <geddeth> jeg ved bare ikke om det er værd at teste andre servere eller vente på at De fixer det 2011-03-19 10:35:48 [INFO] <geddeth> De = Notch Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Wishbone på 19. Marts '11 kl. 11:08 Som en der rent faktisk har kigget på koden kan jeg også afsløre at serveren ikke er kodet specielt godt. Der er bestemt plads til massive forbedringer. Problemet er at så længe spillet til stadighed udvikler sig, er det rimelig svært at lave en alternativ server, for den vil holde op med at virke ligeså snart der kommer en ny update. Så skal man til at finde de nye ændringer og inkorporere dem i serveren, og det tager lang tid. Så der er nok ikke så meget andet at gøre end at håbe på at Mojang snart får gjort noget ved det.
Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 19. Marts '11 kl. 12:08 https://getsatisfaction.com/mojang/topics/the_famous_warning_cant_keep_up_did_the_system_time_problem#reply_4405391 (https://getsatisfaction.com/mojang/topics/the_famous_warning_cant_keep_up_did_the_system_time_problem#reply_4405391)
Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Grandt på 19. Marts '11 kl. 20:46 Vil det godt nok sige vi er for nysgerrige med hvad der er derude i horisonten??? ;D
Ang. carts, så holder de da stille... vi har da bevidst ikke sat nogle autostartere op, som kører rundt hele tiden. Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 20. April '11 kl. 12:06 En af forslagene (som ikke kommer fra Mojang, de foreslår jo nada i denne henseende) til at formindske lag er at alle klienter sidder på en maskine, hvor system-uret går 100% korrekt.
Så kan vi alle dobbeltjekke vores respektive Windows-installationer og sikre, at de synkroniserer med en tidsserver? Jeg bruger time.nist.gov, men time.windows.com er sikkert også fint. Jeg har sat en side op med den nøjagtige tid på serveren her: https://wanparty.dk/time.php (https://wanparty.dk/time.php) Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: KenZoe på 20. April '11 kl. 12:26 Synkroniseret!
/tema til Mission Impossible begynder i baggrunden Edit: Brugte time.windows.com, men er nu sat til time.nist.gov. Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Grandt på 20. April '11 kl. 20:16 Synkronisering fuldført!
Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 27. April '11 kl. 20:55 Jeg har forsøgsvis deaktiveret statusbaren på forsiden af wanparty.dk - bemærk venligst om det gør nogen forskel.
Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Grandt på 28. April '11 kl. 10:36 Jeg har forsøgsvis deaktiveret statusbaren på forsiden af wanparty.dk - bemærk venligst om det gør nogen forskel. Jeg synes ikke jeg kunne mærke forskel, desværre. Titel: [VIGTIGT] Minecraft i skyen - ny IP Besked af: Geddeth på 7. Maj '11 kl. 12:12 Jeg har gjort noget drastisk :o i et forsøg på at debugge/løse performance-problemet. Jeg har benyttet mig af et gratis tilbud fra Amazon (https://aws.amazon.com/free/) på 750 timer i deres Elastic Cloud Computing - deres virtuelle datacenter. Her har jeg så startet en server og installeret Minecraft på den, som det absolut eneste. Jeg har kopieret vores eksisterende verden over, og lukket for den gamle server. Hvis noget går helt galt på den nye, kan vi altid bare tænde vores egen igen.
Serveren er konfigureret med 7.5 GB RAM og 2 stk Xeon E5507 2.27GHz CPU. Den befinder sig (vistnok) i Irland, så latency kan være lidt højere. IP-adresse og port er: 46.137.45.83:25565 Lad mig høre hvordan det går! 8) Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 13. Maj '11 kl. 19:17 Hmm .. jeg blev snydt af Amazon til at vælge en server, som jeg skal betale for. Nu har jeg skiftet til en mindre server, som er en del af deres gratis tilbud.
Derfor ny IP: 46.137.84.122:25565 Status på forsiden virker, og McMyadmin bør også komme online snart. Kortet bliver ikke opdateret automatisk endnu. Men lad mig høre, hvis I oplever noget lag på den nye server. Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Grandt på 3. Juli '11 kl. 17:46 Men lad mig høre, hvis I oplever noget lag på den nye server. Nu har jeg "ofret" nogle timer på serveren. Det var bestemt synd at sige den er lag-fri... Nogle gange går den helt i selvsving i op til 1 minut... Endvidere virker det som om alt ting er forsinket... opleves tydeligst ved at man hakker i noget, og det der så bliver frigivet kommer med forsinkelse. Ved så ikke om ovenstående kan tilskrives serveren... eller det er en af de senere opdateringer... Jeg har læst et sted at de overvejer at omskrive fra java til c++, men vist et større projekt... ;( Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 4. Juli '11 kl. 20:40 Men lad mig høre, hvis I oplever noget lag på den nye server. Nu har jeg "ofret" nogle timer på serveren. Det var bestemt synd at sige den er lag-fri... Nogle gange går den helt i selvsving i op til 1 minut... Endvidere virker det som om alt ting er forsinket... opleves tydeligst ved at man hakker i noget, og det der så bliver frigivet kommer med forsinkelse. Ved så ikke om ovenstående kan tilskrives serveren... eller det er en af de senere opdateringer... Jeg har læst et sted at de overvejer at omskrive fra java til c++, men vist et større projekt... ;( Tak - jeg kan se at CPU'en rammer næsten 100% et par gange i løbet af de sidste 24 timer, det er formentlig der du er på. Jeg overvejer hvad jeg kan gøre ved det. Mht. C++ så tænker du måske på "Minecraft 360" - altså MC til Xbox. Antageligvis vil det blive udført af nogle andre end Mojang, og sandsynligvis i XNA/C# (som minder om C++). Men altså nok ikke noget vi kan få glæde af umiddelbart, da hele Mojang-holdet vist ikke er specielt gode til at programmere andet end Java (og selv det halter jo tydeligvis). Alternativet er en Custom server (https://www.minecraftwiki.net/wiki/Custom_servers#Comparison), men jeg aner ikke om nogen af dem er værd at prøve. Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Wishbone på 5. Juli '11 kl. 06:25 Alternativet er en Custom server (https://www.minecraftwiki.net/wiki/Custom_servers#Comparison), men jeg aner ikke om nogen af dem er værd at prøve. Der er ikke meget der tyder på det. De er allesammen halvfærdige. De performer sikkert bedre, men så vidt jeg kan se er der ingen af dem som understøtter mobs endnu, endsige de seneste features fra de seneste updates.Selv hvis de allesammen var up to date, ville der stadig gå et godt stykke tid fra en ny update kom ud og til custom serveren kom til at understøtte den nye update. Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Grandt på 5. Juli '11 kl. 12:44 Alternativet er en Custom server (https://www.minecraftwiki.net/wiki/Custom_servers#Comparison), men jeg aner ikke om nogen af dem er værd at prøve. Selv hvis de allesammen var up to date, ville der stadig gå et godt stykke tid fra en ny update kom ud og til custom serveren kom til at understøtte den nye update.Det er jo mindre heldigt... :'( Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Grandt på 5. Juli '11 kl. 12:50 Mht. C++ så tænker du måske på "Minecraft 360" - altså MC til Xbox. Antageligvis vil det blive udført af nogle andre end Mojang, og sandsynligvis i XNA/C# (som minder om C++). Men altså nok ikke noget vi kan få glæde af umiddelbart, da hele Mojang-holdet vist ikke er specielt gode til at programmere andet end Java (og selv det halter jo tydeligvis). Nej det var ikke minecraft 360 jeg havde læst om... men det var vist også bare et løst rygte... her står lidt: https://getsatisfaction.com/mojang/topics/translating_minecraft_into_c Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Wishbone på 5. Juli '11 kl. 21:55 Nej det var ikke minecraft 360 jeg havde læst om... men det var vist også bare et løst rygte... her står lidt: https://getsatisfaction.com/mojang/topics/translating_minecraft_into_c Det er bare en tilfældig person som foreslår at Mojang omskriver Minecraft til C++ fremfor Java. Det betyder desværre ikke at Mojang har nogen planer i den retning.Personligt ville jeg nok vælge C#. Jeg har læst en stor del af koden, og det ville ikke være specielt svært at porte. Det ville bare være et kæmpe arbejde. Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Grandt på 6. Juli '11 kl. 00:32 Nej det var ikke minecraft 360 jeg havde læst om... men det var vist også bare et løst rygte... her står lidt: https://getsatisfaction.com/mojang/topics/translating_minecraft_into_c Det er bare en tilfældig person som foreslår at Mojang omskriver Minecraft til C++ fremfor Java. Det betyder desværre ikke at Mojang har nogen planer i den retning.Det er jeg med på. ;) Jeg havde bare set det et andet sted også, kan dog ikke lige finde det igen... >:( Men hvad... jeg har jo heller ikke forstand på det alligevel... Ville bare gerne det virkede lidt bedre... :D Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 7. Juli '11 kl. 23:39 Well, under alle omstændigheder: der er tilsyneladende stadig lag, selvom det kører på en anden server. Den nye server er så temmelig lille, så jeg vil gerne prøve at leje en større server hos Amazon til at teste om det gør en forskel. Det kræver bare a) at jeg sætter den op og gør klar til at teste den og b) at vi er flere en 1 person klar til at teste den på et givent tidspunkt.
Det andet jeg gerne vil teste er at starte en ny world og se om det gør en forskel i forhold til lag. Så hvis vi kan arrangere en aften hvor formålet er at teste nogle forskellige scenarier i forhold til lag, kan det være vi kan blive klogere på, hvad der skal til for at nedbringe lag. Selv hvis vi finder ud af at det kun er muligt at undgå ved at leje en server til kr. 2.500,- om måneden, så vil det være mere viden end vi har i dag om problemet. Sådan en aften ville f.eks. se sådan ud:
Afhængigt af, hvad vi finder ud af, kan vi måske fortsætte tilbage til WP-serveren og se hvordan det går her med en ny world. Kom selv med flere forslag :) Jeg går på ferie i 3 uger fra i morgen, så det bliver nok først herefter, eller evt. en aften i uge 30, hvor jeg stadig har ferie. Hvad siger I? Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Wishbone på 8. Juli '11 kl. 06:42 Jeg går på ferie i 3 uger fra i morgen, så det bliver nok først herefter, eller evt. en aften i uge 30, hvor jeg stadig har ferie. Lyder fint, det gør jeg også ;DHvad siger I? Under alle omstændigheder tror jeg ikke vi kommer udenom at lave en ny world til 1.8. Der kommer vist ret mange nye features som er afhængige af world generation, såsom NPC villages og random dungeons. Det nytter ikke noget hvis man skal gå i 2 dage for at komme fra vores beboede område ud til der hvor de nye features er. Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Grandt på 8. Juli '11 kl. 10:08 Jeg går på ferie i 3 uger fra i morgen, så det bliver nok først herefter, eller evt. en aften i uge 30, hvor jeg stadig har ferie. Lyder fint, det gør jeg også ;DHvad siger I? Under alle omstændigheder tror jeg ikke vi kommer udenom at lave en ny world til 1.8. Der kommer vist ret mange nye features som er afhængige af world generation, såsom NPC villages og random dungeons. Det nytter ikke noget hvis man skal gå i 2 dage for at komme fra vores beboede område ud til der hvor de nye features er. Jeg er desværre ikke hjemme i uge 30... Så hvis jeg skal deltage, må det vente til en gang inde i august. 8) Ja, der bliver nok ingen vej uden om en ny world på et tidspunkt. Om det lige skal være efter 1.8 eller final release har jeg ikke styr på... Det er så bare en skam man ikke kan overføre vores fantastiske mesterværker... :'( Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 13. Juli '11 kl. 08:08 Ja, der bliver nok ingen vej uden om en ny world på et tidspunkt. Om det lige skal være efter 1.8 eller final release har jeg ikke styr på... Det er så bare en skam man ikke kan overføre vores fantastiske mesterværker... :'( ... og den vigtige diskussion har jeg så flyttet til en ny tråd (https://wanparty.dk/index.php?topic=958.0), så denne tråd fortsat handler om at udbedre lag på serveren :) Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 13. Juli '11 kl. 12:16 En anden mulighed vi har i forhold til lag, er at leje en server.
Jeg har kun foretaget en hurtig søgning, men Fragnet.net har f.eks. en dedikeret MC-server med 1GB RAM lokaliseret i Stockholm eller Frankfurt for fx. 54 EUR i kvartalet, dvs. ca 400,-. Alternativt kunne man forsøge sig med 512MB RAM og betale månedligt, det koster 90,-/md. Så kunne vi måske gå sammen om at finansiere det i en periode. Man har fuld adgang til filsystemet, så man kan eksportere/importere worlds som man ønsker det. Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Grandt på 13. Juli '11 kl. 20:32 Ja, der bliver nok ingen vej uden om en ny world på et tidspunkt. Om det lige skal være efter 1.8 eller final release har jeg ikke styr på... Det er så bare en skam man ikke kan overføre vores fantastiske mesterværker... :'( ... og den vigtige diskussion har jeg så flyttet til en ny tråd (https://wanparty.dk/index.php?topic=958.0), så denne tråd fortsat handler om at udbedre lag på serveren :) Tak :D En anden mulighed vi har i forhold til lag, er at leje en server. Jeg har kun foretaget en hurtig søgning, men Fragnet.net har f.eks. en dedikeret MC-server med 1GB RAM lokaliseret i Stockholm eller Frankfurt for fx. 54 EUR i kvartalet, dvs. ca 400,-. Alternativt kunne man forsøge sig med 512MB RAM og betale månedligt, det koster 90,-/md. Så kunne vi måske gå sammen om at finansiere det i en periode. Man har fuld adgang til filsystemet, så man kan eksportere/importere worlds som man ønsker det. Jeg har intet imod at spytte i kassen! Jeg synes bare det lyder som langt væk… Bliver det så overhovedet bedre? Og skal vi til at slås med andre irriterende ting som f.eks. latency? Var det så i sidste ende ikke en idé (billigere/bedre) selv og ha’ en maskine dedikeret til MC stående ved en af os? Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Wishbone på 13. Juli '11 kl. 20:58 En anden mulighed vi har i forhold til lag, er at leje en server. Er den gamle lejede Wanparty server væk?Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 14. Juli '11 kl. 11:10 Jeg har intet imod at spytte i kassen! Jeg synes bare det lyder som langt væk… Bliver det så overhovedet bedre? Og skal vi til at slås med andre irriterende ting som f.eks. latency? Var det så i sidste ende ikke en idé (billigere/bedre) selv og ha’ en maskine dedikeret til MC stående ved en af os? Jeg har primært haft MC-serveren kørende fra den sædvanlige Wanparty-server, som befinder sig i Hetzners Rechenzentrum 13 i Falkenburg, nær Nürnberg, ca. 800-900 km fra København. Men de seneste uger altså fra Amazons Cloud Computing-platform, hvor det vist er lidt diffust, hvor serveren befinder sig, men sandsynligvis i Irland. Og ja, latency kan være et problem i de tilfælde, men jeg mener ikke at vores problemer med MC-serveren har med latency at gøre, men snarere RAM og/eller CPU-ressourcer og IO-latency til/fra disken, jf. denne tråd (https://getsatisfaction.com/mojang/topics/the_famous_warning_cant_keep_up_did_the_system_time_problem). Men at diagnosticere problemet helt nøjagtigt er pænt svært, fordi det (for mig) forekommer ret sporadisk. Men jeg håber at vi kan sætte en aften af snart til at fejlsøge og derefter finde ud af, hvordan vi slipper af med problemet. Er den gamle lejede Wanparty server væk? Nej, min egen server hos Hetzner.de kører skam endnu. Jeg bruger den også til mange andre hjemmesider og tjenester, og det er også den som kører TS3 og spilserverne indimellem. Jeg snakker om at leje en dedikeret MC-server hos et hostingfirma, som lever af at leje spilservere ud. Det er dyrt, men til gengæld kan du brokke dig eller skride hvis du oplever problemer med tjenesten. 8) Og så er der en vis sandsynlighed for at de har mere tid til at hitte ud af problemerne end jeg har. Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Wishbone på 14. Juli '11 kl. 18:19 Jeg snakker om at leje en dedikeret MC-server hos et hostingfirma, som lever af at leje spilservere ud. Det er dyrt, men til gengæld kan du brokke dig eller skride hvis du oplever problemer med tjenesten. 8) Og så er der en vis sandsynlighed for at de har mere tid til at hitte ud af problemerne end jeg har. Jeg er bange for at problemerne med MC serveren primært skyldes at den er kodet af helvede til. Koden er rent ud sagt noget lort, og Java egner sig ikke til det de forsøger at bruge det til i dette tilfælde. Det er okay på klientsiden, men serveren burde virkelig kodes om i et andet sprog.Jeg er ikke sikker på at det hjælper noget at leje en anden server, og hvis der er problemer tvivler jeg stærkt på at server host'en kan gøre noget ved det. Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 21. Juli '11 kl. 16:01 Jeg er bange for at problemerne med MC serveren primært skyldes at den er kodet af helvede til. Koden er rent ud sagt noget lort, og Java egner sig ikke til det de forsøger at bruge det til i dette tilfælde. Det er okay på klientsiden, men serveren burde virkelig kodes om i et andet sprog. Jeg er ikke sikker på at det hjælper noget at leje en anden server, og hvis der er problemer tvivler jeg stærkt på at server host'en kan gøre noget ved det. Jeg nægter at tro på, at man ikke kan drive en lag-fri server. Kigger man på fx. https://mcserverlist.net/ (https://mcserverlist.net/) finder man servere med 30-40 spiller online samtidig. Det tror jeg ikke er muligt, hvis de servere lagger så meget som vores. Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Wishbone på 21. Juli '11 kl. 16:24 Jeg nægter at tro på, at man ikke kan drive en lag-fri server. Kigger man på fx. https://mcserverlist.net/ (https://mcserverlist.net/) finder man servere med 30-40 spiller online samtidig. Det tror jeg ikke er muligt, hvis de servere lagger så meget som vores. Næh, det kan du have ret i. Der er bare ikke noget af det vi har prøvet indtil videre som har hjulpet nævneværdigt. Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 7. August '11 kl. 21:25 Godt nyt :) Jeg stødte på en metode til at køre en Minecraft-server, som adresserer netop vores problem.
Jeg stødte først på dette blog-indlæg om metoden: https://www.electricmonk.nl/log/2011/07/22/minecraft-server-optimization/ (https://www.electricmonk.nl/log/2011/07/22/minecraft-server-optimization/) Og senere så jeg så denne side på Minecraft Wiki: https://www.minecraftwiki.net/wiki/Tutorials/Ramdisk_enabled_server (https://www.minecraftwiki.net/wiki/Tutorials/Ramdisk_enabled_server) Det involverer kort sagt at smide world-data over på en RAM-disk (husker nogen dengang man hackede config.sys for at lægge ofte brugte filer på en RAM-disk ved boot af DOS 6.22?), for at undgå flaskehalse omkring I/O. Jeg har ikke afprøvet det endnu, men får forhåbentlig tid til det inden længe (med mindre jeg blive far for 2. gang, så går der nok lidt tid). Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Wishbone på 8. August '11 kl. 10:30 Tja, det lyder da som en logisk løsning. Det burde reducere I/O tidsforbruget væsentligt. Og givet at verdenen "kun" fylder omkring 80 MB (pakket, vel at mærke), så er der vel rigeligt med RAM til at afsætte en klump som er tilstrækkeligt stor til at huse verdenen.
Jeg synes at den løsning som er beskrevet i wiki'en er den mest elegante af de to. Det ville være supercool hvis du kunne prøve at implementere det. Jeg hjælper gerne med at teste. Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 8. August '11 kl. 11:07 Det ville være supercool hvis du kunne prøve at implementere det. Jeg hjælper gerne med at teste. Fedt - jeg er stadig i tvivl om, hvordan man nemmest kan fremprovokere lag. På den anden side opholder jeg mig sjældent på serveren ret længe ad gangen, og jeg har ikke bygget noget i æoner, så måske giver det sig selv når man logger på og bare begynder at bygge/rydde systematisk. Men jeg starter en kopi af verdenen på Wanparty-serveren (88.198.25.145) når jeg har fået det sat op, så det vil være her det foregår. Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Wishbone på 8. August '11 kl. 13:01 Min erfaring siger mig at lagget bliver meget værre når der er flere på serveren, formodentlig især hvis de befinder sig forskellige steder, fordi det betyder at mængden af chunks der skal opdateres forøges betragteligt. Det bliver formodentlig også værre af at man faktisk ændrer på verdenen, så hvis vi er et par stykker som samtidig sætter eller fjerner blocks hver sit sted, burde vi nemt kunne fremprovokere noget lag.
Jeg har læst et forslag fra en eller anden som jeg mener at Notch måske nok burde tage til efterrretning. Forslaget går ud på en underopdeling af chunks (16x16x128) i cubes (16x16x16) for at minimere datamængden der skal læses og skrives. Det er en god idé, for typisk vil en chunk næppe have ændringer hele vejen fra bunden til toppen. Det bliver især relevant hvis Notch gør alvor af "truslen" om at gøre verdenen højere (256 eller 512), hvilket han har snakket om som en mulighed. Hvis hver chunk ender som 16x16x512 bliver der først lag for alvor. Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Grandt på 8. August '11 kl. 15:42 Bare i den korte tid min søn og jeg var på og bygge den lille landsby var der masser af langtids lag. Flere gange gik der ½-1 minut hvor den blev ved med at nulstille det vi lavede. Den ene gang ville jeg flytte noget i mit inventory, og da jeg klikkede på det for at flytte det *VUPTI* så var det væk. Rendte rundt for at finde det, troede det var tabt, for det måtte da være et sted... men nixen... PIST-VÆK var det. Godt det ikke var 64 diamonds. :o På et andet tidspunkt var det ved at blive mørkt, og så ville vi rende i seng, men solen gik et stykke ned, og med ét gik den op igen... ned og op... sådan blev den ved at stå og "blinke"... med nogle sekunders mellemrum i ca 1 minut. Det tog lang tid at komme til en seng den aften... griner... Men ret frustrerende hvis man er på flugt fra noget og man hele tiden bliver rykket et stykke tilbage, som man lige har tilbagelagt 10 gange i forvejen. >:(
Nå men jeg er klar til at hoppe på ved 19 tiden, hvis det skulle ha' interesse! ;) Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 9. August '11 kl. 00:09 Nå men jeg er klar til at hoppe på ved 19 tiden, hvis det skulle ha' interesse! ;) Ok, jeg fik den først online nu. Når I logger på, kan I bare skrive wanparty.dk i stedet for en IP, så kommer I på test-serveren. Efter login bør der stå "Velkommen til Wanparty.dk Private Minecraft TEST!!" Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Grandt på 9. August '11 kl. 09:06 Nå men jeg er klar til at hoppe på ved 19 tiden, hvis det skulle ha' interesse! ;) Ok, jeg fik den først online nu. Når I logger på, kan I bare skrive wanparty.dk i stedet for en IP, så kommer I på test-serveren. Efter login bør der stå "Velkommen til Wanparty.dk Private Minecraft TEST!!" Jeg ser om jeg kan lokke knægten med ind i morgen eftermidddag en gang. Vi er vel enige om at det der bliver lavet på TEST serveren IKKE bliver gemt? Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 9. August '11 kl. 10:28 Jeg ser om jeg kan lokke knægten med ind i morgen eftermidddag en gang. Vi er vel enige om at det der bliver lavet på TEST serveren IKKE bliver gemt? Jep - bare gå amok :) Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Wishbone på 9. August '11 kl. 18:58 Jeg var inde på test serveren for lidt siden. Jeg oplevede ikke skyggen af lag, men jeg var også alene. Jeg prøvede ellers at få den til det. Jeg sprængte en masse TNT, og gravede en masse i sand, men ingen lag. Vi må prøve at se hvordan det går når der er flere på serveren.
Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 9. August '11 kl. 19:56 Jeg var inde på test serveren for lidt siden. Jeg oplevede ikke skyggen af lag, men jeg var også alene. Jeg prøvede ellers at få den til det. Jeg sprængte en masse TNT, og gravede en masse i sand, men ingen lag. Vi må prøve at se hvordan det går når der er flere på serveren. Jeg er på lige nu og prøver at være på resten af aftenen. EDIT: Men ja, loggen fra da du var på viste ikke den sædvanlige "[WARNING] Can't keep up!"-besked. EDIT2: I øvrigt så gav det anledning til at starte kortet igen: https://wanparty.dk/minecraft-map/?zoom=-4 :-) Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 9. August '11 kl. 21:36 Jeg har ryddet en del og sprunget en HEL del i luften, og har ikke mødt noget nævneværdig lag.
Jeg *tror* der er en lille smule når jeg fx. bygger opad meget hurtigt, men det er ikke netværks-lag, dvs. jeg skal ikke bygge/rydde den samme block flere gange. Jeg fortsætter undersøgelsen. 8) Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Wishbone på 9. August '11 kl. 22:47 Jeg har ryddet en del og sprunget en HEL del i luften, og har ikke mødt noget nævneværdig lag. Hvad har min svampefarm i grunden gjort dig??? :o *suk* Hvorfor fanden er det altid mine byggerier der skal sprænges i luften...? :'( Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 10. August '11 kl. 08:59 *suk* Hvorfor fanden er det altid mine byggerier der skal sprænges i luften...? :'( Tør øjnene, snup en kiks. Jeg tog bare hvad der var nærmest. KenZ0es borg har også fået en omgang, såvel som træ-farmen foran lageret. Vær glad for at dine byggerier lader livet for et godt formål .. 8) :'( :-* Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Grandt på 10. August '11 kl. 13:21 Vi er 3 der hopper på lige om et øjeblik. Så må vi se hvad der sker!
Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Grandt på 10. August '11 kl. 18:48 Så blev der testet med 3 ”mand”. I ca. 3 timer rendte vi rundt og byggede, gravede, hakkede og sprængte på livet løs. /give blev brugt flittigt… hehe. Det var nu meget sjovt og hyggeligt. Men til det det hele drejede sig om:
Lag er ikke væk. Men selv med de bedste provokationer, så lykkedes det kun at fremprovokere meget få korte lag. Så min konklusion er at det er blevet betydeligt meget bedre. Jeg oplevede kun 2 gange at skulle sætte én blok 2 gange. Den sidste gang lagde jeg mærke til, at det var samtidigt med at verden blev gemt, så det er vel uundgåeligt. Min søn oplevede det også et par gange. Spillet kan godt fryse lidt, og hakke lidt, meget kortvarigt. ¼-½ sekund måske, og så køre det flydende igen. Det er absolut brugbart, det der er sket. Jeg kan sagtens leve med den måde det har kørt i dag. De småting der har været kan man sagtens se gennem fingre med. Det er absolut blevet meget mere flydende. Selv da jeg rendte og hakkede et sted, min søn legede med TNT langt derfra, og den lille gik og byggede et tredje, var der INTET at mærke. Jeg Hakkede sågar ikke langt fra rullelogoet, som var tændt. Man må sige der er en verden til forskel! ;) Og for resten… der er ikke mange hele ting tilbage… 8) Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Wishbone på 10. August '11 kl. 19:30 Jeg tror efterhånden vi kan konstatere at det fungerer rigtig godt med det RAM drev. Om ikke andet, så i hvert fald væsentlig bedre end før. Så er spørgsmålet bare hvornår det skal være permanent. Fungerer det med periodisk at gemme verdenen i det rigtige filsystem? Og bliver backups også gemt der? Bare så vi er sikre på at vi ikke mister noget.
Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 11. August '11 kl. 21:53 Jeg tror efterhånden vi kan konstatere at det fungerer rigtig godt med det RAM drev. Om ikke andet, så i hvert fald væsentlig bedre end før. Så er spørgsmålet bare hvornår det skal være permanent. Fungerer det med periodisk at gemme verdenen i det rigtige filsystem? Og bliver backups også gemt der? Bare så vi er sikre på at vi ikke mister noget. Der er 2 backup-niveauer: dels bliver der taget daglige backups kl 04:00 hver nat af serveren, som gemmes i 1 uge. Dels bliver der nu taget backup hvert 5. minut - denne backup overskrives af den næste backup, og har til formål at sørge for at vi ikke mister data, hvis hele serveren skulle miste strøm eller genstarte spontant (eller med vilje). Pt. har den været oppe i 120 dage.Jeg har testet 5-minutters backup'en og den fungerer fint. Dermed er vi faktisk klar til at lukke den anden MC-server ned og rykke tilbage til Wanparty-serveren som før. Det gør jeg så snart jeg kan. På det tidspunkt forsvinder Test-serveren. Jeg overvejer også at sætte en ekstra lege-server op på samme måde, men det kræver lidt mere arbejde, så det bliver ikke i første omgang. Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 13. August '11 kl. 16:25 Så er serveren flyttet, så lige nu er der kun 1 server, og det er den officielle.
Så sørg venligst for at kommunikere dette ud til jeres TNT-afhængige afkom 8) ;D Jeg skal nok sætte en lege-server op snarest. Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Grandt på 13. August '11 kl. 16:55 Så sørg venligst for at kommunikere dette ud til jeres TNT-afhængige afkom 8) ;D Nå så det mener du alligevel er nødvendigt? ;D Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Wishbone på 13. August '11 kl. 20:19 Så er serveren flyttet, så lige nu er der kun 1 server, og det er den officielle. Jeg ved ikke lige hvad du har gjort med opsætningen, men nu lagger hele serveren massivt. Kan godt være det er hetzner der har problemer, for det er vitterligt hele serveren. Minecraft, websitet, kortet, etc. Man kan slet ikke spille nu, og glem alt om at kigge på kortet. Selv forummet loader totalt langsomt i forhold til hvad det plejer. :'( Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Wishbone på 13. August '11 kl. 20:36 Hmm, det må have været forbigående netværksproblemer, for nu kører alting fint igen. Kortet er dog stadig fucked, men nu er det i det mindste fucked og hurtigt ;)
Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 13. August '11 kl. 22:07 Hmm, det må have været forbigående netværksproblemer, for nu kører alting fint igen. Kortet er dog stadig fucked, men nu er det i det mindste fucked og hurtigt ;) Jeg kan ikke se noget i graferne som indikerer en belastning på serveren noget sted, så jeg tror ikke det var på selve serveren. Men det kan have været hos Hetzner: https://www.hetzner-status.de/en.html Kortet skal nok regenereres fra bunden, lige nu overskriver det vist bare det gamle kort. Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Wishbone på 13. August '11 kl. 22:42 Men det kan have været hos Hetzner: https://www.hetzner-status.de/en.html Ja, det nævnte jeg jo også som en mulighed. Det har nok været dem som havde netværksproblemer.Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 14. August '11 kl. 15:53 Jeg skal nok sætte en lege-server op snarest. ... og mens jeg var i gang med det, fik jeg taget den officielle server offline :-( Derfor er der lige nu ingen MC-servere. Jeg ved desværre ikke hvornår jeg får tid til at rette op på det. ??? Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Wishbone på 14. August '11 kl. 18:29 ... og mens jeg var i gang med det, fik jeg taget den officielle server offline :-( Derfor er der lige nu ingen MC-servere. Jeg ved desværre ikke hvornår jeg får tid til at rette op på det. ??? Argh! Og jeg skulle lige til at gå ind og fortsætte mit nuværende byggeprojekt :'( Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Geddeth på 15. August '11 kl. 00:01 Argh! Og jeg skulle lige til at gå ind og fortsætte mit nuværende byggeprojekt :'( Beklager - og jeg kan desværre ikke udelukke at byggerier som er gjort fra søndag kl 04:00 frem til serveren gik offline senere på dagen nu er tabt :-( Men serveren er online igen nu. Titel: Sv: Lag på serveren Besked af: Wishbone på 15. August '11 kl. 06:34 Beklager - og jeg kan desværre ikke udelukke at byggerier som er gjort fra søndag kl 04:00 frem til serveren gik offline senere på dagen nu er tabt :-( Oh well, these things happen. Men det er rart at høre at serveren er online igen :)Men serveren er online igen nu. |