Wanparty.dk

Wanparty.dk

19. Maj '24 kl. 21:43*
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
 
   Forum   Log på Registrér  
Sider: 1 [2]
  Udskriv  
Forfatter Emne: Lag på serveren  (Læst 25945 gange)
0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Wishbone
Übergamer wannabe
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 844


"Maybe if we build a giant, wooden badger..."


« Svar #30 Dato: 8. August '11 kl. 10:30 »

Tja, det lyder da som en logisk løsning. Det burde reducere I/O tidsforbruget væsentligt. Og givet at verdenen "kun" fylder omkring 80 MB (pakket, vel at mærke), så er der vel rigeligt med RAM til at afsætte en klump som er tilstrækkeligt stor til at huse verdenen.

Jeg synes at den løsning som er beskrevet i wiki'en er den mest elegante af de to. Det ville være supercool hvis du kunne prøve at implementere det. Jeg hjælper gerne med at teste.
Logget

Nothing travels faster than light, with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
   - Douglas Adams


Geddeth
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 1.091



« Svar #31 Dato: 8. August '11 kl. 11:07 »

Det ville være supercool hvis du kunne prøve at implementere det. Jeg hjælper gerne med at teste.

Fedt - jeg er stadig i tvivl om, hvordan man nemmest kan fremprovokere lag. På den anden side opholder jeg mig sjældent på serveren ret længe ad gangen, og jeg har ikke bygget noget i æoner, så måske giver det sig selv når man logger på og bare begynder at bygge/rydde systematisk.

Men jeg starter en kopi af verdenen på Wanparty-serveren (88.198.25.145) når jeg har fået det sat op, så det vil være her det foregår.
Logget

Keep It Simple.
Wishbone
Übergamer wannabe
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 844


"Maybe if we build a giant, wooden badger..."


« Svar #32 Dato: 8. August '11 kl. 13:01 »

Min erfaring siger mig at lagget bliver meget værre når der er flere på serveren, formodentlig især hvis de befinder sig forskellige steder, fordi det betyder at mængden af chunks der skal opdateres forøges betragteligt. Det bliver formodentlig også værre af at man faktisk ændrer på verdenen, så hvis vi er et par stykker som samtidig sætter eller fjerner blocks hver sit sted, burde vi nemt kunne fremprovokere noget lag.

Jeg har læst et forslag fra en eller anden som jeg mener at Notch måske nok burde tage til efterrretning. Forslaget går ud på en underopdeling af chunks (16x16x128) i cubes (16x16x16) for at minimere datamængden der skal læses og skrives. Det er en god idé, for typisk vil en chunk næppe have ændringer hele vejen fra bunden til toppen. Det bliver især relevant hvis Notch gør alvor af "truslen" om at gøre verdenen højere (256 eller 512), hvilket han har snakket om som en mulighed. Hvis hver chunk ender som 16x16x512 bliver der først lag for alvor.
Logget

Nothing travels faster than light, with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
   - Douglas Adams


Grandt
Flyboy From Hell
Minecraft Admin
WanParty Medlem
*****
Offline Offline

Beskeder: 972



« Svar #33 Dato: 8. August '11 kl. 15:42 »

Bare i den korte tid min søn og jeg var på og bygge den lille landsby var der masser af langtids lag. Flere gange gik der ½-1 minut hvor den blev ved med at nulstille det vi lavede. Den ene gang ville jeg flytte noget i mit inventory, og da jeg klikkede på det for at flytte det *VUPTI* så var det væk. Rendte rundt for at finde det, troede det var tabt, for det måtte da være et sted... men nixen... PIST-VÆK var det. Godt det ikke var 64 diamonds.  Chokeret  På et andet tidspunkt var det ved at blive mørkt, og så ville vi rende i seng, men solen gik et stykke ned, og med ét gik den op igen... ned og op... sådan blev den ved at stå og "blinke"... med nogle sekunders mellemrum i ca 1 minut. Det tog lang tid at komme til en seng den aften... griner... Men ret frustrerende hvis man er på flugt fra noget og man hele tiden bliver rykket et stykke tilbage, som man lige har tilbagelagt 10 gange i forvejen.  Vred

Nå men jeg er klar til at hoppe på ved 19 tiden, hvis det skulle ha' interesse! Blink
Logget

Member of Flyboys From Hell(tm)
Geddeth
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 1.091



« Svar #34 Dato: 9. August '11 kl. 00:09 »

Nå men jeg er klar til at hoppe på ved 19 tiden, hvis det skulle ha' interesse! Blink

Ok, jeg fik den først online nu. Når I logger på, kan I bare skrive wanparty.dk i stedet for en IP, så kommer I på test-serveren. Efter login bør der stå "Velkommen til Wanparty.dk Private Minecraft TEST!!"
Logget

Keep It Simple.
Grandt
Flyboy From Hell
Minecraft Admin
WanParty Medlem
*****
Offline Offline

Beskeder: 972



« Svar #35 Dato: 9. August '11 kl. 09:06 »

Nå men jeg er klar til at hoppe på ved 19 tiden, hvis det skulle ha' interesse! Blink

Ok, jeg fik den først online nu. Når I logger på, kan I bare skrive wanparty.dk i stedet for en IP, så kommer I på test-serveren. Efter login bør der stå "Velkommen til Wanparty.dk Private Minecraft TEST!!"

Jeg ser om jeg kan lokke knægten med ind i morgen eftermidddag en gang.

Vi er vel enige om at det der bliver lavet på TEST serveren IKKE bliver gemt?
Logget

Member of Flyboys From Hell(tm)
Geddeth
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 1.091



« Svar #36 Dato: 9. August '11 kl. 10:28 »

Jeg ser om jeg kan lokke knægten med ind i morgen eftermidddag en gang.

Vi er vel enige om at det der bliver lavet på TEST serveren IKKE bliver gemt?

Jep - bare gå amok Smiley
Logget

Keep It Simple.
Wishbone
Übergamer wannabe
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 844


"Maybe if we build a giant, wooden badger..."


« Svar #37 Dato: 9. August '11 kl. 18:58 »

Jeg var inde på test serveren for lidt siden. Jeg oplevede ikke skyggen af lag, men jeg var også alene. Jeg prøvede ellers at få den til det. Jeg sprængte en masse TNT, og gravede en masse i sand, men ingen lag. Vi må prøve at se hvordan det går når der er flere på serveren.
Logget

Nothing travels faster than light, with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
   - Douglas Adams


Geddeth
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 1.091



« Svar #38 Dato: 9. August '11 kl. 19:56 »

Jeg var inde på test serveren for lidt siden. Jeg oplevede ikke skyggen af lag, men jeg var også alene. Jeg prøvede ellers at få den til det. Jeg sprængte en masse TNT, og gravede en masse i sand, men ingen lag. Vi må prøve at se hvordan det går når der er flere på serveren.

Jeg er på lige nu og prøver at være på resten af aftenen.

EDIT: Men ja, loggen fra da du var på viste ikke den sædvanlige "[WARNING] Can't keep up!"-besked.

EDIT2: I øvrigt så gav det anledning til at starte kortet igen: https://wanparty.dk/minecraft-map/?zoom=-4 :-)
« Sidste ændring: 9. August '11 kl. 20:00 af Geddeth » Logget

Keep It Simple.
Geddeth
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 1.091



« Svar #39 Dato: 9. August '11 kl. 21:36 »

Jeg har ryddet en del og sprunget en HEL del i luften, og har ikke mødt noget nævneværdig lag.
Jeg *tror* der er en lille smule når jeg fx. bygger opad meget hurtigt, men det er ikke netværks-lag, dvs. jeg skal ikke bygge/rydde den samme block flere gange.
Jeg fortsætter undersøgelsen.  Cool
Logget

Keep It Simple.
Wishbone
Übergamer wannabe
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 844


"Maybe if we build a giant, wooden badger..."


« Svar #40 Dato: 9. August '11 kl. 22:47 »

Jeg har ryddet en del og sprunget en HEL del i luften, og har ikke mødt noget nævneværdig lag.

Hvad har min svampefarm i grunden gjort dig??? Chokeret

*suk* Hvorfor fanden er det altid mine byggerier der skal sprænges i luften...? Græder
Logget

Nothing travels faster than light, with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
   - Douglas Adams


Geddeth
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 1.091



« Svar #41 Dato: 10. August '11 kl. 08:59 »

*suk* Hvorfor fanden er det altid mine byggerier der skal sprænges i luften...? Græder

Tør øjnene, snup en kiks. Jeg tog bare hvad der var nærmest. KenZ0es borg har også fået en omgang, såvel som træ-farmen foran lageret.

Vær glad for at dine byggerier lader livet for et godt formål ..  Cool  Græder  Kys
Logget

Keep It Simple.
Grandt
Flyboy From Hell
Minecraft Admin
WanParty Medlem
*****
Offline Offline

Beskeder: 972



« Svar #42 Dato: 10. August '11 kl. 13:21 »

Vi er 3 der hopper på lige om et øjeblik. Så må vi se hvad der sker!
Logget

Member of Flyboys From Hell(tm)
Grandt
Flyboy From Hell
Minecraft Admin
WanParty Medlem
*****
Offline Offline

Beskeder: 972



« Svar #43 Dato: 10. August '11 kl. 18:48 »

Så blev der testet med 3 ”mand”. I ca. 3 timer rendte vi rundt og byggede, gravede, hakkede og sprængte på livet løs. /give blev brugt flittigt… hehe. Det var nu meget sjovt og hyggeligt. Men til det det hele drejede sig om:

Lag er ikke væk. Men selv med de bedste provokationer, så lykkedes det kun at fremprovokere meget få korte lag. Så min konklusion er at det er blevet betydeligt meget bedre.

Jeg oplevede kun 2 gange at skulle sætte én blok 2 gange. Den sidste gang lagde jeg mærke til, at det var samtidigt med at verden blev gemt, så det er vel uundgåeligt. Min søn oplevede det også et par gange. Spillet kan godt fryse lidt, og hakke lidt, meget kortvarigt. ¼-½ sekund måske, og så køre det flydende igen.

Det er absolut brugbart, det der er sket. Jeg kan sagtens leve med den måde det har kørt i dag. De småting der har været kan man sagtens se gennem fingre med. Det er absolut blevet meget mere flydende. Selv da jeg rendte og hakkede et sted, min søn legede med TNT langt derfra, og den lille gik og byggede et tredje, var der INTET at mærke. Jeg Hakkede sågar ikke langt fra rullelogoet, som var tændt. Man må sige der er en verden til forskel!  Blink

Og for resten… der er ikke mange hele ting tilbage…  Cool
Logget

Member of Flyboys From Hell(tm)
Wishbone
Übergamer wannabe
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 844


"Maybe if we build a giant, wooden badger..."


« Svar #44 Dato: 10. August '11 kl. 19:30 »

Jeg tror efterhånden vi kan konstatere at det fungerer rigtig godt med det RAM drev. Om ikke andet, så i hvert fald væsentlig bedre end før. Så er spørgsmålet bare hvornår det skal være permanent. Fungerer det med periodisk at gemme verdenen i det rigtige filsystem? Og bliver backups også gemt der? Bare så vi er sikre på at vi ikke mister noget.
Logget

Nothing travels faster than light, with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
   - Douglas Adams


Geddeth
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 1.091



« Svar #45 Dato: 11. August '11 kl. 21:53 »

Jeg tror efterhånden vi kan konstatere at det fungerer rigtig godt med det RAM drev. Om ikke andet, så i hvert fald væsentlig bedre end før. Så er spørgsmålet bare hvornår det skal være permanent. Fungerer det med periodisk at gemme verdenen i det rigtige filsystem? Og bliver backups også gemt der? Bare så vi er sikre på at vi ikke mister noget.
Der er 2 backup-niveauer: dels bliver der taget daglige backups kl 04:00 hver nat af serveren, som gemmes i 1 uge. Dels bliver der nu taget backup hvert 5. minut - denne backup overskrives af den næste backup, og har til formål at sørge for at vi ikke mister data, hvis hele serveren skulle miste strøm eller genstarte spontant (eller med vilje). Pt. har den været oppe i 120 dage.
Jeg har testet 5-minutters backup'en og den fungerer fint.
Dermed er vi faktisk klar til at lukke den anden MC-server ned og rykke tilbage til Wanparty-serveren som før. Det gør jeg så snart jeg kan. På det tidspunkt forsvinder Test-serveren. Jeg overvejer også at sætte en ekstra lege-server op på samme måde, men det kræver lidt mere arbejde, så det bliver ikke i første omgang.
Logget

Keep It Simple.
Geddeth
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 1.091



« Svar #46 Dato: 13. August '11 kl. 16:25 »

Så er serveren flyttet, så lige nu er der kun 1 server, og det er den officielle.

Så sørg venligst for at kommunikere dette ud til jeres TNT-afhængige afkom  Cool  Grin

Jeg skal nok sætte en lege-server op snarest.
Logget

Keep It Simple.
Grandt
Flyboy From Hell
Minecraft Admin
WanParty Medlem
*****
Offline Offline

Beskeder: 972



« Svar #47 Dato: 13. August '11 kl. 16:55 »

Så sørg venligst for at kommunikere dette ud til jeres TNT-afhængige afkom  Cool  Grin

Nå så det mener du alligevel er nødvendigt?  Grin
Logget

Member of Flyboys From Hell(tm)
Wishbone
Übergamer wannabe
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 844


"Maybe if we build a giant, wooden badger..."


« Svar #48 Dato: 13. August '11 kl. 20:19 »

Så er serveren flyttet, så lige nu er der kun 1 server, og det er den officielle.

Jeg ved ikke lige hvad du har gjort med opsætningen, men nu lagger hele serveren massivt. Kan godt være det er hetzner der har problemer, for det er vitterligt hele serveren. Minecraft, websitet, kortet, etc. Man kan slet ikke spille nu, og glem alt om at kigge på kortet. Selv forummet loader totalt langsomt i forhold til hvad det plejer. Græder
Logget

Nothing travels faster than light, with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
   - Douglas Adams


Wishbone
Übergamer wannabe
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 844


"Maybe if we build a giant, wooden badger..."


« Svar #49 Dato: 13. August '11 kl. 20:36 »

Hmm, det må have været forbigående netværksproblemer, for nu kører alting fint igen. Kortet er dog stadig fucked, men nu er det i det mindste fucked og hurtigt Blink
Logget

Nothing travels faster than light, with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
   - Douglas Adams


Geddeth
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 1.091



« Svar #50 Dato: 13. August '11 kl. 22:07 »

Hmm, det må have været forbigående netværksproblemer, for nu kører alting fint igen. Kortet er dog stadig fucked, men nu er det i det mindste fucked og hurtigt Blink

Jeg kan ikke se noget i graferne som indikerer en belastning på serveren noget sted, så jeg tror ikke det var på selve serveren. Men det kan have været hos Hetzner: https://www.hetzner-status.de/en.html

Kortet skal nok regenereres fra bunden, lige nu overskriver det vist bare det gamle kort.
Logget

Keep It Simple.
Wishbone
Übergamer wannabe
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 844


"Maybe if we build a giant, wooden badger..."


« Svar #51 Dato: 13. August '11 kl. 22:42 »

Men det kan have været hos Hetzner: https://www.hetzner-status.de/en.html
Ja, det nævnte jeg jo også som en mulighed. Det har nok været dem som havde netværksproblemer.
Logget

Nothing travels faster than light, with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
   - Douglas Adams


Geddeth
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 1.091



« Svar #52 Dato: 14. August '11 kl. 15:53 »

Jeg skal nok sætte en lege-server op snarest.

... og mens jeg var i gang med det, fik jeg taget den officielle server offline :-( Derfor er der lige nu ingen MC-servere. Jeg ved desværre ikke hvornår jeg får tid til at rette op på det.  Spørgsmålstegn
Logget

Keep It Simple.
Wishbone
Übergamer wannabe
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 844


"Maybe if we build a giant, wooden badger..."


« Svar #53 Dato: 14. August '11 kl. 18:29 »

... og mens jeg var i gang med det, fik jeg taget den officielle server offline :-( Derfor er der lige nu ingen MC-servere. Jeg ved desværre ikke hvornår jeg får tid til at rette op på det.  Spørgsmålstegn

Argh! Og jeg skulle lige til at gå ind og fortsætte mit nuværende byggeprojekt Græder
Logget

Nothing travels faster than light, with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
   - Douglas Adams


Geddeth
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 1.091



« Svar #54 Dato: 15. August '11 kl. 00:01 »

Argh! Og jeg skulle lige til at gå ind og fortsætte mit nuværende byggeprojekt Græder

Beklager - og jeg kan desværre ikke udelukke at byggerier som er gjort fra søndag kl 04:00 frem til serveren gik offline senere på dagen nu er tabt :-(

Men serveren er online igen nu.
Logget

Keep It Simple.
Wishbone
Übergamer wannabe
Superadmin
WanParty Medlem
*
Offline Offline

Beskeder: 844


"Maybe if we build a giant, wooden badger..."


« Svar #55 Dato: 15. August '11 kl. 06:34 »

Beklager - og jeg kan desværre ikke udelukke at byggerier som er gjort fra søndag kl 04:00 frem til serveren gik offline senere på dagen nu er tabt :-(

Men serveren er online igen nu.
Oh well, these things happen. Men det er rart at høre at serveren er online igen Smiley
Logget

Nothing travels faster than light, with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
   - Douglas Adams


Sider: 1 [2]
  Udskriv  
 
Gå til:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!